20 Temmuz 2012 Cuma

SWOT Analizi Nedir?

İş görüşmesine gitmeden önce, kendimizi tam olarak tanıdığımızda; profesyonel özelliklerimizi ve kişilik özelliklerimizi karşı tarafa daha iyi aktarabiliriz. Sahip olduğumuz özellikleri ve deneyimlerimizi küçümsememeliyiz. Görüşmeye gitmeden aşağıdaki soruları kendinize sormalıyız ve cevaplara hazırlanmalıyız.

Profesyonel hayatta amaç ve hedeflerim nelerdir?
Profesyonel niteliklerim nelerdir?
Bu şirket için yararlı olabilecek niteliklerim nelerdir?
Pozisyona uygun deneyimim var mı?
Zayıf ve güçlü yönlerim nelerdir?
Şu anda çalışmakta olduğum sektörde ve yaptığım işte mutlu muyum?

Eğer kendimizi tanımak istiyorsak kendimiz için SWOT analizi yapmalıyız.
SWOT analizi: İngilizce Strenghts (Güçlü Yönler) Weakness (Zayıf Yönler), Opportunities(Fırsatlar), Threatness (Tehditler) kelimelerinden oluşur.



Değerler : Hedeflerimize ulaşabilmemiz için gerekli olan yardımcılarımız ve yol göstericilerimizdir. Örnek:Düzenli, disiplinli, istikrarlı yaşamak; başarıya odaklanmak; insana , emeğe saygı; empati göstermek gibi
Yetenekler: Bizim güçlü yönlerimizdir.
Örnek: Bilgisayar ve yabancı dil becerileri, sürekli öğrenme ve gelişme isteği, takım çalışmasına yatkınlık gibi
Hedefler:  Amaçlarımız
Örnek: Yapabileceğinizin en iyisini yapmak, iyi bir öğrenim ve öğretime sahip olmak , sağlıklı, uzun , mütevazı bir hayat yaşamak gibi
Geliştirmemiz Gereken Alanlar: Zayıf yönlerimiz
Örnek: Mesleki bilgi ve beceriler, planma uygulama zayıflığı, aşırı duygusal olmak gibi
Tehditler: 
Örnek: Karamsarlık ve ruhsal  çöküntü, depresyon; işe yaramamazlık duygusu; işten çıkarılmak; istediğini elde edememek gibi

Kaynak: İş Görüşmesi Aş Görüşmesi Kitabı  Yazar: Mehmet Öner

Zaman Yönetimi Nedir?

Zaman yönetimi, amaçlara ve hedeflere ulaşmada önemli bir kaynak olan zamanı verimli kullanma çabasıdır. Zaman yönetiminde söz konusu olan, mevcut zamanda nelerin yapılabileceğinin planlanmasıdır. Elbette ki, zamanımızın tamamına yakınını çalışarak geçirmek, zamanı yönetmek demek değildir. Böyle bir durumda sadece zamanın bizi yönettiğinden söz edebiliriz. Evet, zamanın akıp gittiği gerçeğine karşı direnmekten söz etmiyoruz. Ancak psikolojik, sosyolojik ve diğer ihtiyaçlarımızın karşılanabilmesi için de zamana ihtiyacımız vardır.



Başarılı zaman yönetiminin, daha çok çalışmayla her günü son dakikasına kadar doldurup da geceleri yorgun ve bitkin düşmeyle ilgisi yoktur. Başarılı zaman yönetimi, normal olarak yapmak üzere başladığımız her şeyi ikmal edecek zamanı olmak demektir.

Zaman yönetimi, yanlış işleri hızlı yapmak değildir. Amaç doğru işleri kısa zamanda yapmaktır. Zaman kolaylıkla kontrol edilemez, biz yalnızca kendimizi ve kendi zamanımızı kullanmayı yönetebiliriz. Başarı, ertesi güne ne kaldığıyla değil, bu gün neler yaptığımızla ilgilidir.


Her yönetici, çalışma hayatında başarılı olabilmek için zaman kaynağını etkili bir şekilde kullanmak zorundadır. Bu kaynak kullanılırken uyulması gereken konular, yönetim yazınında “zaman yönetimi” kavramını oluşturmuştur. Zaman yönetimi, amaçlara ulaşmak, yapılan işleri denetlemek, kişinin kendi motivasyonunu geliştirmek açısından önemli görülen bir kişisel performansı geliştirme tekniğidir.


Zaman yönetimi açısından önemli olan her faaliyet alanına ayrılan zamanın kullanımı ve bir alandan diğerine ne kadar zaman tahsis edilebileceğinin saptanmasıdır. Bu çağdaş yönetim anlayışı sayesinde kişiler daha iyi işler üretip, genel olarak olayları denetim altında tutabilir, ayrıca zamanlarını ve enerjilerini daha iyi ve verimli kullanabilirler. Bunun sonucunda ise, elde edilen zaman, daha ayrıntılı planlar yapılması, yeni fikirler ortaya konması ve yeni projeler başlatılması, becerilerin geliştirilmesi, kişilerin kendileriyle ilgilenebilmesi, kişisel ilgi alanlarının geliştirilmesi gibi faydalı alanlarda kullanılabilir. Ancak burada gözden kaçırılmaması gereken konu, her kaynağın kısıtlı ve her ihtiyacın fazla olduğu gibi, zaman yönetiminde de; zamanın çok kısıtlı, buna karşılık yapılacak işlerin fazla olmasıdır. Aksi durum söz konusu olsaydı, zaman yönetimine ihtiyaç duyulmazdı.


Her organizasyonun gerçekleştirmek zorunda olduğu amaçlar vardır. Örgütler bu amaçlara yeterli ve etkili bir şekilde ulaşmaya çalışırken mevcut bütün kaynakları da verimli kullanmak zorundadır. Aksi halde rekabetçi ortamda yok olup gitme riskiyle karşı karşıya kalırlar. İşte bu kaynaklardan zamanın, verimli kullanılması maksadıyla yürütülen faaliyetlerin ve gayretlerin toplamına zaman yönetimi denir.


(Alıntıdır / www.elsys.com.tr)