Zaman yönetimi, amaçlara ve hedeflere ulaşmada önemli bir kaynak olan
zamanı verimli kullanma çabasıdır. Zaman yönetiminde söz konusu olan,
mevcut zamanda nelerin yapılabileceğinin planlanmasıdır. Elbette ki,
zamanımızın tamamına yakınını çalışarak geçirmek, zamanı yönetmek demek
değildir. Böyle bir durumda sadece zamanın bizi yönettiğinden söz
edebiliriz. Evet, zamanın akıp gittiği gerçeğine karşı direnmekten söz
etmiyoruz. Ancak psikolojik, sosyolojik ve diğer ihtiyaçlarımızın
karşılanabilmesi için de zamana ihtiyacımız vardır.
Başarılı zaman yönetiminin, daha çok çalışmayla her günü son dakikasına
kadar doldurup da geceleri yorgun ve bitkin düşmeyle ilgisi yoktur.
Başarılı zaman yönetimi, normal olarak yapmak üzere başladığımız her
şeyi ikmal edecek zamanı olmak demektir.
Zaman yönetimi, yanlış işleri hızlı yapmak değildir. Amaç doğru işleri
kısa zamanda yapmaktır. Zaman kolaylıkla kontrol edilemez, biz yalnızca
kendimizi ve kendi zamanımızı kullanmayı yönetebiliriz. Başarı, ertesi
güne ne kaldığıyla değil, bu gün neler yaptığımızla ilgilidir.
Her yönetici, çalışma hayatında başarılı olabilmek için zaman kaynağını
etkili bir şekilde kullanmak zorundadır. Bu kaynak kullanılırken
uyulması gereken konular, yönetim yazınında “zaman yönetimi” kavramını
oluşturmuştur. Zaman yönetimi, amaçlara ulaşmak, yapılan işleri
denetlemek, kişinin kendi motivasyonunu geliştirmek açısından önemli
görülen bir kişisel performansı geliştirme tekniğidir.
Zaman yönetimi açısından önemli olan her faaliyet alanına ayrılan
zamanın kullanımı ve bir alandan diğerine ne kadar zaman tahsis
edilebileceğinin saptanmasıdır. Bu çağdaş yönetim anlayışı sayesinde
kişiler daha iyi işler üretip, genel olarak olayları denetim altında
tutabilir, ayrıca zamanlarını ve enerjilerini daha iyi ve verimli
kullanabilirler. Bunun sonucunda ise, elde edilen zaman, daha ayrıntılı
planlar yapılması, yeni fikirler ortaya konması ve yeni projeler
başlatılması, becerilerin geliştirilmesi, kişilerin kendileriyle
ilgilenebilmesi, kişisel ilgi alanlarının geliştirilmesi gibi faydalı
alanlarda kullanılabilir. Ancak burada gözden kaçırılmaması gereken
konu, her kaynağın kısıtlı ve her ihtiyacın fazla olduğu gibi, zaman
yönetiminde de; zamanın çok kısıtlı, buna karşılık yapılacak işlerin
fazla olmasıdır. Aksi durum söz konusu olsaydı, zaman yönetimine ihtiyaç
duyulmazdı.
Her organizasyonun gerçekleştirmek zorunda olduğu amaçlar vardır.
Örgütler bu amaçlara yeterli ve etkili bir şekilde ulaşmaya çalışırken
mevcut bütün kaynakları da verimli kullanmak zorundadır. Aksi halde
rekabetçi ortamda yok olup gitme riskiyle karşı karşıya kalırlar. İşte
bu kaynaklardan zamanın, verimli kullanılması maksadıyla yürütülen
faaliyetlerin ve gayretlerin toplamına zaman yönetimi denir.
(Alıntıdır / www.elsys.com.tr)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder